Aktiverende undervisning
"Aktiverende undervisning" er et af de fire principper der er defineret under "Undervisning på store hold".
Der er lavet en Værktøjskasse der støtter op omkring de beskrevne løsninger.
Hensigt:
Tilstedeværelsesundervisning tilrettelægges med aktiverende elementer, som giver anledning til studerendes refleksion og anvendelse af viden.
Udfordring:
For at lære er det nødvendigt at gøre mere end blot at lytte. Den studerende skal interagere med det faglige stof. Der er behov for at læse, skrive, tale, diskutere og løse problemer.
På store hold kan det være vanskeligt at aktivere alle studerende på samme tid fx at lade alle studerende udtrykke sig. Der er et særligt behov for redskaber, teknikker og metoder, der faciliterer studerendes aktive bearbejdning af det faglige stof.
Løsninger:
Virkemidlerne til at skabe aktiverende tilstedeværelsesundervisningen er Præsentation, Refleksion, Italesættelse, Spørgsmål, Problemløsning og Diskussion.
Konkrete aktiverende elementer kan bl.a. være skriftlige og mundtlige refleksionsøvelser, afstemningsspørgsmål og oplæg til diskussion mellem studerende. Mental aktivering fremmes endvidere af variation mellem virkemidlerne, fx gennem vekslen mellem øvelser og gennemgang.
Praksiseksempler: