Dansk English

Toolbox - Online sommerskole

IT-didaktisk inspiration - TEK Sommerskole 2020

 Challange_100Fakta om TEKs sommerskoler 2020:
Tilmelding for internationale studerende lukker d. 15. maj
Tilmelding for danske studerende løber fra 20.-30. maj

Kurserne afvikles enten som rene online kurser, som blendede kurser (nogle studerende har fremmøde, andre deltager online) eller som rene fremmødekurser.
Denne side retter sig mod de kurser, som afvikles online eller blended.

E-læringspædagogiske spørgsmål sendes til TEKs e-læringskonsulent Sara Kvist, sark@tek.sdu.dk
Administrative spørgsmål sendes til international relations coordinator Anne Nørby Petersen, annp@tek.sdu.dk 

 

Point_F_100Nedenstående IT-didaktiske indhold er ikke en facitliste, men et inspirationskatalog.

Overordnede betragtninger for online sommerskoler:

- Der skal i planlægningen af kurserne tages højde for, at de studerende kan befinde sig i forskellige tidszoner. Denne planlægning kvalificeres naturligvis bedst, når der er overblik over de tilmeldte studerende.
- Kurserne er 5 ECTS-kurser.
- Særlige forhold ved online læring:
                         Øget behov for tydelig struktur samt tydeligt defineret relation mellem læringsaktiviteter og (del)mål. 
                         Potentielle udfordringer omkring studerendes motivation.
                         Potentielle udfordringer omkring koncentration ved skærm vs. fremmøde (se fx. følgende artikel fra Harvard Business Review om Zoom fatigue).

PDF_100 10 facts you need to know about blended learning

WWW_100A review of Flipped Classroom Research, Practice and Technologies

 


 Forslag til læringsaktiviteter på online og blendede sommerskoler

PDF_100Inspiration: Setup for online og blendede sommerskoler

 

Online læringsprocesser

Online learning process

1. Engagér de studerende (Engage)

  • Teknologi: Vælg én hovedplatform, fra hvilken der kan linkes til eventuelle andre platforme. Det skal være tydeligt for de studerende, hvilken platform der skal have deres primære fokus.
  • Sørg for, at de studerende umiddelbart kan danne sig et overblik over kursets struktur, både hvad angår indhold, aktiviteter og platform(e).
    Sæt rammerne for deltagelse i kurset; "For at få udbytte af kurset, forventes det at du som studerende...."
  • Overvej ice breakers, som kan etablere et læringsfællesskab, der både bidrager med social motivation ifht aktiv deltagelse og ifht at bruge de ønskede e-læringsværktøjer.
    Det kan virke øge deltagelsen i e-læringsaktiviteter, hvis de studerendes første opslag i et diskussionsforum/en chat ikke skal indeholde tungt, fagligt indhold eller 'afslørende' spørgsmål om noget, de ikke har forstået.
  • Dan grupper, hvis det er relevant. Dette kan gøres overlagt med reference til fx. de studerendes individuelle egenskaber og/eller forudsætninger eller tilfældigt ud fra fx. skostørrelse.

 

2. Afklar de studerendes eksisterende viden og byg bro (Review)

Aktivér og udforsk de studerendes eksisterende viden med før-aktiviteter, og sæt scenen for kurset.

  • Lav en lille præ-test for at evaluere de studerendes eksisterende viden. Det kan fx. gøres ved hjælp af en MCQ, en Tip13 eller en poll.
    Teknisk guide til Microsoft Forms og Blackboard findes i værktøjskassen til online undervisning.
  • Giv en overordnet introduktion gennem mikromoduler, som fx. kan indeholde: video, tekst, cases, infografikker, simulation, interaktive elementer.
  • Mikromodulerne kan give et overordnet indblik i de processer og problematikker, som er centrale for kurset.
  • Lav en billed- eller videointroduktion til relevante maskiner, laboratorier el.lign.
  • Lad de studerende (individuelt eller i grupper) lave en præsentation, hvor de fx. opsummerer de vigtigste elementer af den information, de har modtaget, eller præsenterer ét centralt emne, som de glæder sig til at arbejde videre med.

3. Læringsaktiviteter (Learn)

  • Synkrone eller asynkrone undervisningsaktiviteter. Det anbefales at inkludere synkrone aktiviteter både først og sidst på dagen for at motivere og fastholde de studerendes læringsprocesser.
  • Tekniske og pædagogiske vejledninger findes i værktøjskassen til online undervisning.

SRS_100Kontakt Sara Kvist (sark@tek.sdu.dk) ang. mulighed for at låne optagelsesudstyr af fakultetet.

4. Anvendelse af viden - Praktiske øvelser (Apply)

WWW_100DTUs e-læringsressourcer om case-baseret og problem-baseret læring.

  • Laboratoriebaserede aktiviteter
    For rene online-studerende (ink. de studerende, som deltager online i et blended kursus) anbefales det at arbejde med:
    - Planlægningsfasen før et forsøg; hvor stor en del af forberedelsen kan foregå uden for laboratoriet for at tilgodese online-studerende?
    - Muligheden for at inddrage animation eller simuleringsprogrammer.
    - Demonstrationsvideoer, optaget af underviser eller evt. tilstedeværende studerende i blendede kurser.
    - Studenterpræsentationer af laboratorieøvelser. Her kan online-studerende redigere demonstrationsvideoen ved fx. at klippe, lægge speak eller tekst ind over. 

WWW_100 PhET har gratis simuleringer for fysik og matematik. (phet.colorado.edu)

WWW_100 Molecular Workbench - visual simulations for teaching and learning science.

SRS_100Kontakt Sara Kvist (sark@tek.sdu.dk) ang. mulighed for at låne optagelsesudstyr af fakultetet.

5. Evaluering (Assess)