Dansk English

Eksamensformer

De seneste års udvikling i optaget på TEK har medført flere studerende og dermed større hold.

De prøveformer vi indtil nu har anvendt er måske ikke længere egnede til disse store hold grundet økonomi og tidsforbrug. Endvidere udvikles gældende praksis for eksamen i takt med den øgede digitalisering og generelle udvikling.

Når der tales om eksamensformer på TEK, skelnes der mellem tre grundlæggende former:

1_100Mundtlig

2_100Skriftlig

3_100

Praktisk

Indenfor hver eksamensform kan der være en forskellige metoder. Værktøjet VUE WWW_100indeholder eksempler på forskellig eksamensmetoder. Det er planen at opbygge en TEK værktøjskasse som løbende vil blive udbygget/opdateret, bl.a. på grundlag af input for TEK's undervisere!

Mail_100Forslag til metoder kan sendes til Jørgen Bro Røn.

Eksamen_150

I DSMI er evaluering af de studerendes arbejde en integreret del af SDU’s principper for ”Aktiv læring og aktiverende undervisning” jf. DSMI afsnit 3.3, og anvendes til at understøtte den studerendes aktive læring. Reduktion af ressourceforbruget til eksamen skal naturligvis ikke ske på bekostning af kvaliteten af eksamen og principperne i DSMI.

I forbindelse med Udviklingsprojektet "Eksamensformer" har projektgruppen udarbejdet en anbefaling til UK/Uddannelsesudvalg:

PDF_100Eksamensformer - Vejledning til UK/Uddannelsesudvalg

PDF_100Eksamensformer - Bilag til vejledning UK/Uddannelsesudvalg

Og en vejledning til underviserne når de arbejder med eksamensmetoder indenfor de enkelte eksamensformer.

PDF_100Eksamensformer - vejledning til undervisere

I foråret 2019 arbejder to udvalgte uddannelser, BYG og Megatronics med en analyse af "Eksamensformer" på de respektive uddannelser. Analysen skal give uddannelsen et overblik over nuværende praksis og munde ud i en (evt.) omlægning af uddannelsens eksamenspraksis. I efteråret 2019 implementerer de to uddannelsers undervisere eksamensmetoder der støtter op omkring uddannelsens stategiske valg.

Resten af TEK's uddannelser gennemløber samme proces i efteråret 2019 baseret på de erfaringer der er høstet fra de to pilotprojekter.


Projektgruppen "Eksamensformer" havde følgende medlemmer: Charlotte Pedersen, ITI, Karsten Lund, ITI, Lars Duggen, MCI, Lotte Dyhrberg O'Neill, SDUUP, Ole Lund Christiansen, ITI, Steffen Kjær Johansen, ITI, og Jørgen Røn, TEK Uddannelse