Dansk English

Undervisning på store hold

Large_Class_100På store hold er der nogle særlige udfordringer i at tilrettelægge og gennemføre undervisningen så den støtter de studerendes aktive læring.

DSMI_100De generelle principper for undervisningen på TEK's ingeniøruddannelser er beskrevet i "DSMI".

 

På uddannelsernes første 4 semestre benyttes hovedsageligt undervisningsblokke af 4 timer, som indeholder en helhed af øvelser og teorigennemgang. Figuren nedenfor viser processen før, under og efter undervisningen.

Store_hold_400

Udviklingsprojektet "Undervisning på store hold" har formuleret 4 principper for "Undervisning på store hold" som imødekommer de særlige udfordringer der kan være på store hold.

De 4 principper på dansk og på engelsk kan hentes via disse to link PDF_100

De fire principper er:

Active_teach_100Aktiverende undervisning - Tilstedeværelsesundervisning tilrettelægges med aktiverende elementer.

Active_student_100Aktive studerende - Undervisningen tilrettelægges så de studerende forbereder sig.

Feedback_100Feedback på læring - Studerende får feedback på deres læring og har mulighed for at opnå faglig afklaring.

Samarbejde_100Samarbejde, kommunikation og relationer - Undervisningen skaber mulighed for, at studerende samarbejder, kommunikerer fagligt og skaber indbyrdes relationer.

Hvert princip beskrives med en hensigt, den specifikke udfordring ved undervisning på store hold, foreslåede løsninger, en værktøjskasse med links til redskaber, teknikker og metoder og henvisninger til konkrete eksempler på undervisningspraksis fra TEK.

Undervisningseksemplerne er så vidt muligt kategoriseret i undervisningsmodeller, men det er tanken, at hver underviser på TEK benytter de værktøjer, som giver mening for det specifikke kursus og sammensætter en undervisningsmodel, der er tilpasset kursets læringsmål.

I beskrivelserne skelnes der mellem undervisning og tilstedeværelsesundervisning. Ved undervisning forstås den samlede tilrettelæggelse og gennemførelse af undervisningen, der støtter de studerendes aktive læring i og udenfor undervisningslokalet. Ved tilstedeværelsesundervisning forstås den undervisning, der foregår i et undervisningslokale, og som støtter de studerendes aktive læring i selve undervisningslokalet.