Dansk English

Toolbox - Online undervisning

WWW_100 Vejledninger til online eksamen

WWW_100Gode råd til studerende

Tool_100Synkron online læring 

Tool_100Asynkron online læring

Tool_100Skriftligt samarbejde

Tool_100Quizzer

Tool_100Peer Feedback

Tool_100TEK Video

Tool_100Online supervision


Online læring: Vigtigt at bemærke

 Challange_100Online undervisning har andre karakteristika og udfordringer end fremmødeundervisning.

 Point_F_100Fordelene ved online undervisning inkluderer væsentlig fleksibilitet ifht. tid og sted, mulighed for differentiering (fx flere muligheder for at studerende kan gense indhold), og mange muligheder for skriftligt samarbejde.

 Point_F_100Ulemper ved online undervisning inkluderer et mere afbrudt flow i læringsprocessen, fx på grund af manglen på direkte/øjeblikkelig feedback, begrænsede muligheder for afvikling af praktiske øvelser samt potentielle udfordringer omkring motivation og koncentration.

 Void_100Det vil således være hensigtsmæssigt at genbesøge semesterplanen og identificere det indhold eller de faglige mål, som egner sig bedst til online undervisning. Her kan der for eksempel tages udgangspunkt i, hvilke læringsaktiviteter, det vil være gavnligt at afvikle hhv. synkront og asynkront - hvornår er det en klar fordel at være til stede 'live', og hvornår kan det være en fordel fx at lade de studerende arbejde selvstændigt før undervisningen?

 SynkAsynk

Eye_100 Videooverblik over synkrone og asynkrone tilgange og værktøjer

WWW_100 "The difference between emergency remote teaching and online learning" (Educause)

WWW_100 Online forelæsninger fra Harvard Business Publishing Education: "Adapting quickly to teaching online" og "Moving a case class online".


Muligheder for synkron online undervisning - Et overblik:

Void_100Der er mange muligheder for afholdelse af synkron/live undervisning online. På grund af manglende databehandleraftaler frarådes det at bruge facebook, discord eller lignende. På SDU er mulighederne: Adobe connect, Skype for Business, Zoom eller Microsoft Teams.

God_ide_100Adobe connect og Skype for Business kan rumme et relativt begrænset antal samtidige brugere på tværs af organisationen. Disse platforme risikerer således at crashe. Skype kan bedst anvendes til supervision og andre, mindre møder.

God_ide_100Zoom er en anvendelig mulighed til synkron undervisning. Der er desuden mulighed for at optage undervisningen og gøre den tilgængelig asynkront. Vær dog opmærksom på, at det kan være nødvendigt at redigere videoen efterfølgende, fx. ved hjælp af windows' videoredigeringsværktøj.

Point_F_100Teknisk-pædagogisk overblik over undervisning i Zoom.
Basisguide til opsætning af Zoom-møde til undervisning.

PDF_100 Teknisk guide til brug af polls i Zoom. Teknisk guide til breakout rooms.

PDF_100 Teknisk guide til Wall-E (hybrid undervisning)

Void_100Upload venligst Zoom-videoer via MyMedia/Kaltura (og derefter "Mashup"-kategorien i editoren) frem for at uploade direkte eller vedhæfte i fx et Blackboard-forum. Systemet belastes unødigt ved sidstnævnte.

 

God_ide_100Microsoft Teams er også en mulighed for synkron online undervisning. Eftersom det oprindeligt er udviklet til virksomheder, inkluderer det andre værktøjer og muligheder end Zoom. Således er Microsoft Teams også et alternativ til Skype for business ifth afholdelse af mindre møder og supervision. Vær dog opmærksom på, at eventuel brug af Microsoft Teams betyder, at man introducerer endnu en platform, som de studerende skal navigere i og forholde sig til. 

Point_F_100Teknisk guide til brug af Microsoft Teams.


Muligheder for asynkron online undervisning: Et overblik

Point_F_100Optagelse af forelæsninger. Anbefalet længde: 10-20 minutter, fokuseret indhold

Challange_100PowerPoint eller Kaltura?

Void_100Begge platforme har mulighed for at slå webcam og skærmdeling til eller fra.

Void_100I Kaltura fylder webkameraet en relativt stor del af skærmen i forhold til, at det formentlig ikke er essentielt at se underviserens ansigt for at forstå indholdet af forelæsningen.

Void_100I PowerPoint fylder webkameraet en markant mindre del af skærmen, og som sådan kan det være en rar påmindelse om, at der er et faktisk menneske i den anden ende af optagelsen.

Void_100Både Kaltura og PowerPoint har tegneværktøjer. Kaltura har et meget anvendeligt værktøj til at tegne pile, mens PowerPoints tegneværktøj er mere afhængigt af underviserens evner med en mus eller et pegefelt. Powerpoint har desuden mulighed for at aktivere en laser-pointer.

Void_100Hvis du bruger en tegneplade, kan Kaltura også bruges til at optage din skærm, mens du fx skriver eller tegner i OneNote. 

Void_100PowerPoint lader dig slette og gentage optagelsen af individuelle slides. Kaltura har et mere omfattende (men også mere trægt) redigeringsværktøj. Windows har også et indbygget redigeringsværktøj, som du kan finde ved at højreklikke på din video og vælge "Åbn med...Billeder".

PDF_100Teknisk guide til videooptagelse og upload af video på Blackboard.

Point_F_100 Du kan finde dine Kaltura-videoer på din computer ved at indsætte følgende link i søgefeltet i start-menuen: C:\Users\%USERNAME%\AppData\local\Kaltura\Capture\Recordings\

PDF_100 Teknisk guide til at sikre lyd af god kvalitet.


Skriftligt samarbejde / Spørgsmål-Svar-muligheder

Challange_100Diskussionsforum eller Office 365 dokument?

Void_100Diskussionsfora kan danne en prædefineret struktur for de studerendes bidrag. 
Et samarbejdsdokument i word eller PowerPoint er mere fleksibelt, men kræver, at underviseren sætter et klart sæt af regler op, som kan danne en ramme for, hvordan de studerende skal svare.

Void_100Både diskussionsfora og Word/PowerPoint 365 lader de studerende inkludere billeder og videoer i deres svar.

Diskussionsfora fungerer godt for et større antal studerende, da det er relativt nemt at navigere mellem de forskellige tråde og besvarelser.Void_100

Void_100Et samarbejdsdokument (Word/PowerPoint) kan blive kaotisk, hvis der er mere end 30 bidrag. Til gengæld er det mere fleksibelt, idet deltagere kan kommentere direkte i hinandens tekst eller slides. Det kan også være en god mulighed for gruppearbejde. 

PDF_100Guides til opsætning af skriftligt samarbejde i diskussionsfora (kort guide, se også contingency plan) eller Word/PPT 365.


Quizzer

Challange_100Blackboard Tests, surveys og pools eller Microsoft Forms?

Void_100Blackboard MCQs har mange forskellige opsætningsmuligheder, som lader underviseren kontrollere faktorer som timing og feedback.

Void_100Microsoft Forms har færre opsætningsmuligheder, men er meget intuitive at sætte op og bruge. Ligesom Blackboard har Microsoft Forms også en formel-editor.

PDF_100Guides til opsætning af quizzer i Blackboard (NB: Uddybende guide til opsætning af MCQ ifbm. online eksamen findes her) og Microsoft Forms.


Peer Feedback

Feedback_100Peer feedback har potentiale for at være mere personlig, forståelig, relevant og rettidig end underviserfeedback. Det kan være logistisk svært som underviser at give individuel feedback til et større antal studerende inden for en rimelig tidsramme. Derudover er medstuderende tættere på hinanden i deres læringskurve, hvorimod det kan være længe siden, underviseren blev præsenteret for det faglige indhold for første gang (dette er også kendt som "The curse of knowledge"). Således kan peer feedback være mere personlig, forståelig og relevant. 

En yderligere fordel ved peer feedback er, at de studerende kan lære både fra at modtage og give feedback.

Void_100Blackboard har en mulighed for peer feedback, men opsætningen kan være besværlig. Derfor kan det anbefales at bruge peergrade.io.

God_ide_100Peergrade.io

Vær opmærksom på:

Point_F_100

Det er tilrådeligt at begrænse:

Void_1001) opgavens omfang

Void_100og

Void_1002) antallet af feedback spørgsmål. Ellers kan processen virke overvældende og demotiverende for de studerende.

Void_100Det er hensigtsmæssigt at bruge en rubric til at sikre, at det fremstår tydeligt for de studerende, hvad der skal gives feedback på. Brugen af en rubric gør uhensigtsmæssig feedback (fx "god opgave" eller "der mangler nogle kommaer") fra de studerende mindre sandsynlig. 

Void_100Invitér dine studerende ved at kopiere deres e-mailadresser fra blackboard. Det er lettere at bevare overblikket over de studerende, hvis de ikke har mulighed for at oprette sig manuelt med selvvalgte brugernavne. Selvvalgte brugernavne er mulige ved oprettelse vha. kode frem for mail-invitation.

PDF_100Quick setup guide, og Udvidet guide til peer feedback på peergrade.io.

Presentation_100PowerPoint slides om peer feedback og peergrade fra SDU-UP

Presentation_100Camilla Larsen, Janni Jørgensen og Gry Linell har brugt peerfeedback i undervisningen.

WWW_100Video om fordelene ved peer instruction (med Eric Mazur fra Harvard University)

 


 TEK Video

Challange_100Tekvideo.sdu.dk er et site, som er udviklet på TEK. Det har 2 primære funktioner:

1_100 Undervisere kan tilføje interaktive elementer til videoer. Yderligere forklaring og demo her.

Undervisere og studerende kan tegne sammen, synkront. Yderligere forklaring og demo her og her.

Void_100Hvis du er interesseret i at bruge disse værktøjer, så kontakt Henrik Midtiby, som kan sørge for, at du får underviserrettigheder.


Online supervision

Challange_100Online supervision kan ske både synkront og asynkront. Synkrone muligheder inkluderer møder i Zoom, Skype og Teams. Asynkrone muligheder kan fx være afleveringer på Blackboard og brug af peer feedback.

Vigtigheden af supervision øges ved online undervisning, idet det øger forpligtelsesfølelsen hos de studerende og kan være med til at dække deres behov for umiddelbar interaktion.