Samarbejde, kommunikation og relationer
"Samarbejde, kommunikation og relationer" er et af de fire principper der er defineret under "Undervisning på store hold".
Kig i Værktøjskassen der støtter op omkring de beskrevne løsninger.
Hensigt:
Undervisningen skaber mulighed for, at studerende samarbejder, kommunikerer fagligt og skaber indbyrdes relationer.
Udfordring:
Samarbejde, kommunikation og relationer er nøgleord i et stimulerende læringsmiljø og har stor betydning for både den faglige læring og for studiemotivationen.
Gennem samarbejde opøves vigtige studie- og jobkompetencer og den potentielle læring for den enkelte studerende udvides.
Ved at kommunikere fagligt, enten mundtligt eller skriftligt, bliver den studerende tydeligere omkring sin egen forståelse og arbejder aktivt med fagets sprog og formidling af fagets viden.
Studiemæssige relationer styrker tilhørsforholdet og dermed motivationen for studiet. En studerende med gode relationer til medstuderende (og fakultetsansatte) føler sig i højere grad forpligtet til at gøre en indsats på studiet og er mindre tilbøjelig til at droppe ud.
De tre nøgleord spiller ofte sammen: samarbejde kræver kommunikation og gennem kommunikationen og samarbejdet opbygges relationer.
På store hold, særligt ved plenumaktiviteter, kan det imidlertid være vanskeligt for den enkelte studerende at udtrykke sig og kommunikere fagligt, ligesom der er fare for, at den studerende føler sig usynlig og fremmedgjort i mængden. Der er brug for læringsaktiviteter, der giver den enkelte studerende mulighed for at kommunikere og skabe relationer til andre studerende.
Løsninger:
Læringsaktiviteter der fremmer samarbejde, kommunikation og/eller relationer kan lægges i alle undervisningens faser: forberedelse, tilstedeværelsesundervisning og efterbehandling.
Praksiseksempler: