Praksiseksempler - "Undervisning på store hold"
Praksiseksempler - Undervisning på store hold - fra TEK undervisere:
Team-based learning er en undervisningsmodel, hvor forberedelse, individuelle tests, gruppetests og problemløsning er nøgleord. Testene er såkaldte ”Readiness assurance tests”, der evaluerer om den studerende og gruppen har den fornødne forhåndsviden på plads forud for løsning af opgaver.
Camilla Fogh Larsen, ITI har benyttet team-based learning i udvalgte undervisningssessioner i de professionsorienterede kurser ”Vejbygning” på 4. semester og ”Byggemodning” på 1. semester.
Materiale fra Workshoppen Teaching large classes.
Minitests til læringsrefleksion
Minitest kan benyttes som et element i starten, undervejs eller slutningen af tilstedeværelsesundervisningen. Minitestene tager udgangspunkt i forrige uges emne. Minitests fremmer studerendes forberedelse, giver løbende feedback på de studerendes læring og repeterer kursets emner løbende.
Henrik Skov Midtiby benytter minitest som et element i undervisningen.
Camilla Fogh Larsen benytter minitest i Byggemodning på 1. semester
Student response systems (SRS)
SRS er afstemnings- og besvarelsesværktøjer, der giver underviser mulighed for at stille spørgsmål undervejs i tilstedeværelsesundervisningen og modtage svar fra alle studerende. Besvarelserne præsenteres visuelt og giver mulighed for hurtigt overblik over studerendes forhåndsviden, forståelse, holdninger mm. SDU har licens til Poll Everywhere, som tillader både multiple choice og åbne spørgsmål. Studerende kan besvare spørgsmål individuelt, i par, i grupper eller individuelt efterfulgt af par-/gruppebesvarelser (peer instruction). Flere forlag tilbyder undervisere adgang til ekstra elektronisk undervisningsmateriale, herunder en samling af SRS-egnede spørgsmål.
René Lynge Eriksen og Ole Albrektsen har erfaring med brug af Poll Everywhere i fysikundervisning. René Eriksen bruger Poll Everywhere til masser af test, der afvikles via Powerpoint. De studerende stemmer om resultater og har - efter at have set resultater - en god dialog i klassen om hvorfor svaret er som det er. De studerende er generelt meget glade for brugen af afstemninger i klassen – det giver en god dynamik. Der afvikles typisk 1-2 pr. 45 min.
René har endvidere med succes afholdt slutevaluering ved brug af spørgsmål stillet via Poll Everywhere, her kan de studerende skrive anonyme kommentarer til spørgsmål, som så nemt kan diskuteres i klassen efterfølgende.
Flipped classroom er en undervisningsmodel, hvor den traditionelle undervisning vendes på hovedet. Den studerende gennemgår teori fx ved læsning eller ved at se videoer som forberedelsen til tilstedeværelsesundervisningen. I tilstedeværelsesundervisningen anvendes teorien til problemløsning og der sættes fokus på de elementer af teorien, som studerende har fundet særligt udfordrende.
Henrik Skov Midtiby benytter videoer med teori- og metodegennemgang, online opgaveløsning og interaktive videoer, hvor studerende undervejs i videoen løser opgaver.
I Blended learning benyttes en kombination af online læringsaktiviteter og tilstedeværelsesundervisning.
Lone Borgersen benytter blended learning i sin tilrettelæggelse af 4-timers blokkene.
Opgaveløsning i undervisningen efterfulgt af peer feedback
Lone Borgersen strukturerer sine 4-timers blokke med to timers opgaveløsning som afleveres efterfulgt af to timers teori. De studerende er nødt til at møde forberedte op til opgaveløsningen for at kunne løse opgaverne tilfredsstillende inden for tidsrammen på to timer. Herefter gennemgås teori relevant for opgaverne. Som efterbehandling giver studerende hinanden peer feedback via Blackboard og forbedrer deres egne afleveringer.
Just in Time Teaching er en undervisningsform, hvor studerende forud for tilstedeværelsesundervisningen besvarer spørgsmål og underviseren designer tilstedeværelsesundervisningen på basis af de studerendes besvarelser. Spørgsmålene udgøres af et antal faglige spørgsmål og et ikke-fagligt spørgsmål ”Hvad har du fundet særligt udfordrende i dagens tekst/opgave? Hvis intet var udfordrende, hvad fandt du så særligt interessant?” For at maksimere udbyttet af undervisningen, behandler underviseren kun emner, som de studerende har fundet vanskelige og/eller særligt interessante.
Lone Borgersen benytter Just in Time Teaching hvor studerende besvarer spørgsmål i begyndelsen af undervisningen. ()
Henrik Skov Midtiby benytter videoer med teori- og metodegennemgang, online opgaveløsning og interaktive videoer, hvor studerende undervejs i videoen løser opgaver.
René Lynge Eriksens instruktor fremviser ”best hits” fra rapporter i form af gode og mindre gode eksempler. Instruktorerne retter rapporter og ”best hits”-fremvisningen er en kilde til feedback for både underviseren og de studerende. Eksempel på hvilken type feedback de studerende får af instruktors, når hele klassen (ca. 60 personer) er samlet, efter at de har udført en fysikøvelse og efterfølgende udarbejdet en rapport.
Denne feedback tager ca. 15 min. Rapporten er blevet rettet af instruktor.
Lone Borgersen fremviser gode eksempler på opgaver og på peer feedback baseret på input fra instruktorer.
Lone Borgersen klæder instruktorerne på vha. retteskemaer og ved at lade instruktorerne udarbejde vejledende løsninger.
Lone Borgersen benytter peer feedback til at øge kvaliteten af afleveringer.
Camilla F. Larsen anvender peer feedback på flere semestre på Bygningsingeniøruddannelsen.
Henrik Skov Midtiby benytter minitest som et element i forelæsningen.
Ib Christensen lader studerende reflektere over egen læring og indsats i en 10-siders rapport i kurset ”Experts in teams”.
Online diskussion i diskussionsforum
I online diskussion har studerende mulighed for at udtrykke sig fagligt og gennem dialog med andre opnå en dybere faglig forståelse.
Lone Borgersen benytter online diskussion til at styrke samarbejde om forberedelsen.
I online skrivning med peer feedback har studerende mulighed for at træne deres evner til at udtrykke sig skriftlig og gennem peer feedback opnå en dybere faglig forståelse.
Lone Borgersen benytter online skrivning til at styrke aktiv læring, kommunikation og samarbejde.