Aktive studerende
"Aktive studerende" er et af de fire principper der er defineret under "Undervisning på store hold".
Kig i Værktøjskassen der støtter op omkring de beskrevne løsninger.
Hensigt:
Undervisningen tilrettelægges så de studerende forbereder sig til tilstedeværelsesundervisningen.
Udfordring:
En stimulerende og effektiv læring bygger på de studerendes aktive arbejde med stoffet og undervisningen må tilrettelægges, så der er et tydeligt samspil mellem tilstedeværelsesundervisningen og de studerendes forberedelse.
Tilstedeværelsesundervisning bør tage udgangspunkt i, at alle studerende er forberedte, så de studerende oplever deres indsats som udbytterig og nødvendig.
På store hold kan man opleve, at ikke alle studerende bruger tilstrækkelig tid på forberedelse. De studerende har måske en oplevelse af, at det ikke gøre nogen forskel, og for underviseren kan det være vanskeligt at få en fornemmelse for de studerendes forberedelse.
Underviseren har et særligt behov for redskaber, teknikker og metoder, der faciliterer de studerendes aktive arbejde uden for tilstedeværelsesundervisningen, og som synliggør gevinsten ved forberedelse og konsekvensen af manglende forberedelse.
Løsninger:
Virkemidlerne til studerendes aktive bearbejdning af det faglige stof i forberedelse er Fagligt stof, Refleksion, Italesættelse, Spørgsmål, Problemløsning og Diskussion.
Konkrete midler til at fremme forberedelse til tilstedeværelsesundervisning kan være introduktionsvideoer, bøger med interaktive elementer, online diskussion og refleksion, online peer feedback, selvevalueringstest, eller aktiviteter i undervisningen, hvor studerende er afhængige af sin egen eller hinandens forberedelse og hvor det gør en forskel, hvis en studerende ikke har forberedt sig. Konkrete aktiviteter kan være individuelle eller i grupper og være online eller offline.
Praksiseksempler:
Opgaveløsning i undervisningen efterfulgt af peer feedback